2014. szeptember 7., vasárnap

Nem akarok iskolába menni!!!!!!!!!!!!- ugye ismerős?

 A mai rendkívüli blogbejegyzés Mary S. Kurcinka blogbejegyzésének fordítása során keletkezett, mert nagyon aktuális a téma. Nálunk reggel fiam részéről így hangzik "Nem megyek iskolába!" és PONT. Aztán csak elindul, ahogy lassan átáll az ébrenlétre.

Nem akarok iskolába menni!”

Ezek a szavak gyomorszájon vághatnak egész nap fejfájást okozva. Honnan tudod, hogy ez egy „lassan felmelegedő” tipikus reakció gyermeked részéről, esetleg egy kétségbeesett sziréna hang késztetve téged arra, hogy kiragadd őt a szörnyű osztályterem végtelen mélységéből, vagy itt az ideje megtanítani neki, hogyan bánjon a problémás emberekkel?

Van egy mondás mi szerint, ha patadobogást hallasz lovakra gondolj ne zebrákra, azaz először az elvárt dolgok után nézz és ne a különlegesekre.



Gyermeked panasza összetörheti a szívedet és elkésel a munkahelyedről, de vigyázz ne azonnal gondolj a legrosszabbra. Mielőtt bármilyen probléma megoldódik, ajánlatos hogy teljes egészében megértsd. Szánj időt, hogy igazán meghallgasd gyermekedet. (A legújabb statisztikák kimutatták, hogy ezt mi csupán időnk 30%-ában tesszük.)

Olyan kérdéseket tegyél fel ami több választ várnak mint az igenek és nemek mint például:

  • Mi az amit nem szeretsz az iskolában?
  • Valaki mondott valami olyat, ami megbántott?
  • Valaki rosszindulatú volt veled?
  • Valami megrémisztett téged?

Lehet, hogy többször kell ezt a beszélgetést megtenned, de térj vissza a témára amíg meg nem hallod a mély sóhajt, látod a vállak relaxált állapotát, és gyermeked arckifejezése tisztán jelzi, Megvan! Megértetted! Köszönöm!

Ha gyermeked nem túl beszédes de képes írni és olvasni egy napló, amivel megosztja gondolatait egy tökéletes eszköz lehet „megbeszélni” az aggodalmakat. Ha semmi sem működik, itt az ideje bemenni az iskolába és megfigyelni mi történik. Ha a szülő nem mehet be az osztályterembe akkor egyszerűen kísérd gyermekedet az ajtóig és állj a folyosón néhány percet.

Nézd meg gyermeked belépését. A többi gyerek és a tanár üdvözli őt? Figyelj a tanár szavaira és hangszínére. Ha hallod a megszégyenítést, megvetést vagy terrorizálás jeleit észleled, sétálj el a tanteremtől az igazgató irodájába. Derítsd ki, hogy van-e tudomása arról, mi folyik az osztályban. Ha nincs, ismételd meg mit hallottál és magyarázd el, amit felfedeztél. Közöld a tényeket szó szerint. Kérdezd meg mit fognak ez ügyben lépni. Sara -egy szülő akivel mostanában beszélgettem- meglepődött azon, hogy az igazgató nem volt tudatában a dolognak. Viszont amikor tudomást szerzett róla, azonnal lépett. Még azon a héten a tanárt elvitték onnan.

Azonban néha a dolgok nem feketék vagy fehérek.

A tanár szigorú, de nem rosszindulatú vagy kegyetlen. Az elvárások magasak, de reálisak. A szabályok szigorúak de igazságosak. Az útmutatás kicsit homályos, de rendelkezésre áll. Amíg ez nem elfogadó környezet, de nem romboló semmilyen módon sem. Ha nagyon érzékeny gyermeked, igaz, hogy ez nem a legtökéletesebb egyezés. Viszont ha megtanul megbirkózni a helyzettel, boldogulni fog a nagy világban gyakran ezzel a csak „elég jó” alapvető életkészséggel. Ha figyelmen kívül hagyod, az amúgy is rossz helyzetet, még rosszabb lesz. Támogatott gyakorlás jobbá teszi ezeket.

Fékezd magad. Ahelyett, hogy a tanár után mennél, lépj hátra és tanítsd meg gyermekednek a szituáció kezelését.

  • Ha harcol az utasításokkal készítsetek ötletrohamot, hogyan tudná tisztázni ezeket.
  • Ha a hangszín zavarja, határozz meg olyan embereket, akikről tudja, hogy szeretik őt, de barátságtalanok mogorvák; ártalmatlanok annak ellenére mogorva a viselkedésük, és akár lehetséges „kis mackók”, amikor jobban megismeritek őket.
  • Ha a szabályokat túl szigorúnak érzi, fedezd fel a lehetőségeket a változások megbeszélésére.
  • A problémát meg lehet közelíteni egy lista lehetséges megoldással.

Elkerülhetetlen az életben, hogy gyermeked belefut egy „problémás” főnökbe, kollégába, társakba szobatársakba vagy szomszédokba.

De ha most elkezded, gyermeked korai éveiben, fel tudod készíteni azokra a nehéz időkre. Határozd meg a problémát, készíts ötletroham megoldásokat, gyakoroljatok együtt és ünnepeld meg a sikereiteket. Hosszabb ideig tart, mit a helyzetet egyedül tartod kézben, de a pozitív eredmény és egyfajta kompetencia, amit gyermeked megtapasztal és meg fogja védeni egész életében.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése